کد مطلب:28783
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
شيعه مي گويد فلان عالم سني عقايد شيعه را تأييدمي كند پس چرا عمل نمي كند؟
اين كه گفته مي شود فلان عالم سني حقانيت عقايد شيعه را تأييد مي كند و يا مثلاً گفته مي شود خود اهل سنت روايات مطابق مذهب تشيع را نقل كرده اند و... سؤال مي شود كه چرا خود اهل سنت يا آن عالم سني عمل نكرده است؟ پاسخ: اولاً، تأييد عقايد شيعه از سوي يك عالم سني ممكن است دو حالت داشته باشد: 1- در واقع شيعه شده است زيرا حقانيت عقايد شيعه را پذيرفته است ولي در ظاهر و اسم هنوز سني مانده است. 2- حقانيت شيعه را تأييد مي كند ولي حقانيت مذهب خود را نيز مي پذيرد. بدين معنا كه شيعه را به عنوان يكي از مذاهب اسلامي مي پذيرد، همان گونه كه مذاهب چهارگانه اهل سنت هر يك ديگري را مي پذيرند. چنان كه شيخ شلتوت مفتي مصر چنين فتوا داد. البته پذيرش مذاهب ديگر فقط در فروع و احكام است نه در تمام عقايد، مگر براساس مباني پلوراليزم. ثانياً، در بسياري از موارد عالم سني مباني مكتب تشيع را تصديق مي كند اما به دليل تعصب بر مذهب آن را نمي پذيرد. اين حالت در علماي غير محقق اهل سنت فراوان است و نويسنده شخصاً موارد متعددي از اين حالت را مشاهده كرده است. ثالثاً: گاه گفته مي شود روايات مؤيد شيعه در منابع اهل سنت وجود دارد اما برخورد اهل سنت با اين روايات به گونه هاي زير است: 1- آن روايات را گرچه از نظر سند و دلالت تمام مي دانند اما صرفاً به دليل مخالفت با مذهبشان ناديده مي گيرند كه منشأ آن همان تعصب مذهبي است مانند برخوردي كه با روايات فسق يا نفاق برخي از صحابه موجود است و يا روايات متعددي كه در باب وضو يا برخي از شرايط نماز وارد شده است. 2- آن روايات را از لحاظ سند صحيح نمي دانند زيرا روايات معارضي در برابر آنها در منابع رواييشان موجود است كه يكي از دسيسه هاي خلفاي اموي جعل همين روايات بوده است (توضيح اين كه تا سال 100 هجري كتابت حديث ممنوع بوده است و از آن پس كتابت حديث نبوي آغاز شد. واضح است كه جعل حديث در اين حالت بسيار آسان صورت مي گيرد. قانون منع كتابت حديث از سوي عمر بن الخطاب در زمان خلافت ابوبكر صادر شد و تا سال 100 هجري از سوي خلفاي اموي اجرا مي شد. 3- گاه روايت را به گونه اي معنا مي كنند كه با مذهبشان سازگار باشد. يعني عقايد مذهب را قرينه بر معناي روايت مي گيرند كه اين برخورد معمولاً با رواياتي است كه از لحاظ سند به هيچ وجه قابل خدشه نيست. مانند برخوردي كه با حديث غدير دارند.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.